Sidor

TEMA


Det finns så många tankar kring färgens betydelse och färgens inverkar på humör och känslor. Jag är nog helt fel person att addera några kloka ord till debatten, jag filosoferar inte så mycket kring mina färgval utan väljer rätt och slätt de färger som tilltalar mig för stunden. I debatten bör det tilläggas att jag i stor grad påverkas av de som yttre världen visar. Trenden, omvärld, säsong och humör. 

Den här veckan är det färgtema i Fabriken.

Vad påverkas ni av? Vad styr era färgval? Hur mycket eftertanke och efterforskning lägger ni innan ni tar beslut om färgen i till exempel ett rum eller på en möbel? Vill ni bara visa oss en färg som faller er in för dagen. Så gjorde jag. 



Det sägs att färgen blå förknippas med vatten, hav eller himmel och ofta för någonting vackert och ofarligt med sig. Harmoni och lugn. Färgen grön kan förknippas med att något är tillåtet (grönt ljus på trafikljus), att någon är nybörjare (association till att frukten är grön som omogen) eller för att tala om att något är miljövänligt (gröna träd).


I Feng Shi är läran lite mer sträng. Där finns det direktiv huruvida man ska och inte ska. Den blåa färgen symboliserar vattnets energi. Den förknippas med sanningen, ärligheten, inspirationen och kreativiteten, liksom med lugnet, introspektionen, ensamheten, kyligheten och allvarsamheten. Den kan användas i väntrum, på kontoret, i studierum, i badrummet, i områden där det är mycket varmt, i meditationsrum eller vilorum. Den är för kall för att användas i sovrum, och kan förstöra passionen och samlivet. Däremot kan den användas i hus och hotellrum som är belägna nära havet. Den blåa färgen bör absolut inte användas som takfärg, eftersom den kan förstöra det som finns under taket. 

Den gröna färgen passar bra i barnens rum, i vardagsrummet och i badrummet. Den kan också användas på kontoret, eftersom den kan öka välståndet. 



Fabriksinfo: Vi är sugna på att höststäda inför kommande högtider! De bloggar som inte haft någon aktivitet (vare sig i eller utanför Fabriken) under sex månaders tid tar vi oss friheten att plocka bort ur listorna. Detta är givetvis för att alla aktiva medlemmar ska få större plats och dessutom lämna plats för alla som vill in i vår gemenskap. Hör av er till oss senast den 10/11 om ni vet med er att ni tillhör de mer passiva bloggarna och inte vill bli bortplockade.


Min åsikt är oavsett sinnesstämning att det är ofta färgkombinationerna som styr känslan. Jag personligen är ingen stor älskare av röd, men tillsammans med rosa eller turkos kan röd bli fantastiskt. Just nu omger jag mig gärna av blått, grönt och trä - med eller utan eftertanke - det är liksom bara fint. Tycker jag. 


Vi ser fram emot era bidrag och hoppas på färgprakt utan like mot detta frostiga veckoslut. 

kram | tina o anna

12 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder och de fyra färgerna passar bra ihop, nu fick jag lite att fundera över. Tack! Kraaaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pia, vad roligt att du gillar.
      Vilken nagellackssamling du bjuder på! :))

      Radera
  2. Vilket fint inlägg inom färgtemat, vackert och tänkvärt. I min väntan på medlemskap har jag också gjort ett inlägg, det finns här:

    http://www.elviraspekulerar.se/2012/11/01/fargtema/

    Nu ska jag botanisera bland alla härliga bidrag.

    Kram Victoria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Victoria,

      jag har sett din ansökan och ledsen att vi inte hunnit svara dig. Vi får väldigt mycket förfrågningar just nu. Du kan vänta dig svar snart. Jag lovar.
      //Anna

      Radera
  3. Vilket fint inlägg!! Inspirerande.

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Kul att du gillar! Alltid lika kul med positiv respons.
      //Anna

      Radera
  5. Härliga bilder i skön färgkombo! Snygg moodboard blev det ju också! :)
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  6. Underbart inlägg. Verkligen mycket tanke bakom. Och äntligen har jag fått till ett inlägg jag med. :)

    SvaraRadera
  7. WoW! Fantastiska färger och bilder!! <3 Jag har tillhört dom passiva, men vill inte bli bortplockad nu ;) Kommer igen nu jättesnart. Om jag inte hinner med färg...så hinner jag med nästa tema :)
    Ha en trevlig helg! <3
    /Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Du får - såklart - vara kvar.
      Varmt välkommen tillbaka.
      /Anna

      Radera